Festiwal Muzyczny w Kutnie 2012Festiwal Muzyczny w Kutnie 2012  
Letni Festiwal Muzyczny Kutno 2015	Letni Festiwal Muzyczny Kutno 2015	Letni Festiwal Muzyczny Kutno 2015	Letni Festiwal Muzyczny Kutno 2015	Letni Festiwal Muzyczny Kutno 2015	Letni Festiwal Muzyczny Kutno 2015	Letni Festiwal Muzyczny Kutno 2015	Letni Festiwal Muzyczny Kutno 2015	Letni Festiwal Muzyczny Kutno 2015	Letni Festiwal Muzyczny Kutno 2015	Letni Festiwal Muzyczny Kutno 2015	Letni Festiwal Muzyczny Kutno 2015

prof. Zdzisława Donat - sopran koloraturowy



Polska śpiewaczka operowa światowej sławy (sopran koloraturowy), występująca w latach 70. i 80. XX w. na największych festiwalach i scenach operowych świata.Działalność pedagogiczną rozpoczęła w Akademii Muzycznej w Krakowie uzyskując w niej tytuł profesora. Obecnie profesor Uniwersytetu Muzyczego Fryderyka Chopina.

Artystka pochodzi z rodziny o tradycjach muzycznych. Zdzisława Donat jest z wykształcenia inżynierem optykiem (Politechnika Warszawska). Przez dwa lata wykonywała wyuczony zawód w Centralnym Instytucie Ochrony Pracy równolegle kształcąc się w Szkole Muzycznej II st. im. Fryderyka zdzislawa_donatChopina w Warszawie u prof. Zofii Brégy, która ukształtowała jej głos i nakierowała repertuarowo, pozostając również potem jej najważniejszą korektorką głosu. To właśnie ona trafnie przewidziała, iż w przyszłości partia Królowej Nocy z opery Mozarta Czarodziejski flet będzie jej "drugim zawodem". Na początku swego rozwoju artystycznego miała również okazję pobrania kilku lekcji u, sędziwej już, słynnej Ady Sari, która udzieliła jej dalszych sugestii w zakresie interpretacji arii Królowej Nocy.

Karierę rozpoczęła w Centralnym Zespole Artystycznym Wojska Polskiego. W latach latach 60. solistka Teatru Wielkiego w Poznaniu. Laureatka Międzynarodowego Konkursu Śpiewaczego w Tuluzie w 1967 r. W latach 70. i 80. solistka Teatru Wielkiego w Warszawie.

Międzynarodową karierę muzyczną otwarło jej na początku lat 70. zaproszenie przez niemieckiego dyrektora i reżysera Kurta Pscherera do monachijskiego Staatstheater am Gärtner Platz. Od tego czasu przez następne kilkanaście lat artystka stale współpracowała z szeregiem teatrów niemieckich dzieląc swoje występy sceniczne pomiędzy Niemcy i Polskę. Równolegle występowała gościnnie w najważniejszych teatrach Europy (m.in. Wiener Staatsoper, londyńska Covent Garden). Była pierwszą Polką po II wojnie światowej, która wystąpiła w mediolańskiej La Scali (partia Ognia w operze Maurice'a Ravela Dziecko i czary). Dwukrotnie zapraszano ją do nowojorskiej Metropolitan Opera. Łącznie występowała w większości państw europejskich, a także w Japonii, USA, Kanadzie, Argentynie i na Wyspach Kanaryjskich.

W bogatym repertuarze Zdzisławy Donat szczególne miejsce zajmują role w operach Wolfganga Amadeusza Mozarta. Przez lata była niedoścignioną w świecie Królową Nocy w Czarodziejskim flecie, śpiewając tę partię także w Nowym Jorku (w inscenizacji, do której scenografię i kostiumy projektował Marc Chagall). Występowała też jako Konstancja we wczesnej operze Mozarta Uprowadzenie z seraju. Obdarzona ciepłym, delikatnym i niezwykłej urody sopranem, zdolna do wyrazistej ekspresji, dysponująca wirtuozowską techniką wokalną - była predestynowana do ról w operach romantycznych z kręgu włoskiego belcanta. Występowała w roli tytułowej opery Gaetano Donizettiego Łucja z Lammermooru. Zasłynęła też rolą tytułową w operze Vincenzo Belliniego Lunatyczka. Krytyka podkreślała jej talent aktorski. Popisową rolą Zdzisławy Donat w repertuarze polskim była Ewa w operze Stanisława Moniuszki Hrabina (słynna "aria włoska", koloraturowa, którą na życzenie publiczności musiała bisować na każdym spektaklu w warszawskim Teatrze Wielkim). Inną jej niezwykłą rolą w tym teatrze była partia Olimpii – lalki-robota – w Opowieściach Hoffmanna Offenbacha, wymagająca w tej inscenizacji niezwykłego, jak na śpiewaczkę operową, przygotowania sportowego; także słynną arię lalki z tej opery bisowała na spektaklach warszawskich.

W obrębie muzyki XX wieku sukcesem była trudna technicznie rola Ognia w operze Ravela Dziecko i czary, wykonywana w Mediolanie. Wystąpiła też (i wzięła udział w nagraniu płyty) w polskim prawykonaniu Requiem Romana Maciejewskiego.
Festiwal Muzyczny w Kutnie
  © VI Letni Festiwal Muzyczny 2015
      Stronę wykonał Netstar Kutno
Logowanie administratora stronyMapa stronyLogowanie administratora strony